Informatika

Informační a komunikační technologie

Úvod

Informační a komunikační technologie

Ve vyučovacím předmětu Informatika je realizován vzdělávací obsah ze vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie z RVPZ a RVP G. Předmět Informatika je realizován v šestiletém cyklu v prvním a druhém ročníku s jednohodinovou týdenní a ve třetím a čtvrtém ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací. Ve čtyřletém cyklu je realizován v prvním a druhém ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací. Obsah předmětu je provázán se vzdělávací oblastí Člověk a svět práce a úzce souvisí s předmětem Digitální technologie. Oba tyto vzdělávací obory Informatika i Digitální technologie se cíleně zaměřují na rozvoj pracovních dovedností a návyků žáků při práci s digitálními technologiemi v jejich rozmanitých podobách. Výuka probíhá v počítačových učebnách, které jsou připojeny do školní sítě. Na všech počítačích je on-line přístupný Internet. Každá třída je rozdělena na skupiny tak, aby každý student měl svůj vlastní počítač.

Předmět umožňuje žákům dosáhnout vyšší úrovně informační gramotnosti. Žák získá pokročilé dovednosti v ovládání výpočetní techniky, seznámí se s moderními informačními technologiemi a získá přehled ve světě informací. Žáci jsou motivováni ke zvládnutí výpočetní techniky, především k rychlému vyhledávání a kreativnímu zpracovávání potřebných informací pomocí internetu a jiných digitálních médií, což umožňuje rozvoj samostatného učení a zároveň odlehčuje paměť při současném využívání většího počtu dat. Získané dovednosti a vědomosti jsou důležitým předpokladem pro jejich uplatnění na trhu práce a pro jejich efektivní rozvíjení v budoucí profesi.

ky. V rámci předmětu Informační a komunikační technologie si studenti osvojují základní pojmy z oblasti hardware, soft
Upřednostněnou formou realizace předmětu je především praktické ověřování dovedností samostatnou prací žáků s využitím výpočetní a komunikační techniky, hardware, software a sítí. Studenti jsou vedeni ke zvládnutí pokročilejších funkcí při práci s textem, tabulkami, grafikou, databázemi, prezentacemi a multimédii. Používají tyto nástroje pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na internetu. Ověřují věrohodnost informací, dodržují pravidla informační etiky a respektují zákony na ochranu duševního vlastnictví. Využívají internetové a komunikační služby v síti např. www, chat, e-mail nebo ftp. Dále jsou žáci vedeni k algoritmickému a systematickému způsobu myšlení a řešení problémů a to nejen v rámci tematického celku základů algoritmizace a programování, ale také v ostatních oblastech informatiky.

Na předmět navazuje volitelný Seminář informatiky ve 3. a 4. ročníku čtyřletého studia a v 5. a 6. ročníku šestiletého studia. Ve 3. a 5. ročníku je seminář zaměřen na prohloubení znalostí z oblasti základů algoritmizace a strukturovaného programování a na pokročilou uživatelskou informatiku. Ve 4. a 6. ročníku je zaměřen na shrnutí, zopakování a prohloubení poznatků v oblasti Informatiky a na přípravu studentů k maturitní zkoušce z Informatiky.

V posledních letech škola aktivovala zdarma přístup pro všechny studenty a zaměstnance školy na internetový portál Office 365, který umožňuje využít jak nástroje MS Office, tak nástroje pro komunikaci mezi studenty a učiteli.

Vzhledem k rychlému vývoji tohoto oboru je nutné neustále začleňovat nové poznatky do výuky a vypouštět již nepoužívané.

Vyučující
  • Mgr. Dagmar Kolářová – vedoucí předmětové komise
  • RNDr. Jiří Šeiner
  • Ing. Dušan Rychnovský

Nahoru

Učební plán

Čtyřleté studium

Předmět 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník
Informatika 2 2

Šestileté studium

Předmět 1. roč. 2. roč. 3. roč. 4. roč. 5. roč. 6. roč.
Informační a komunikační technologie 1 1
Člověk a svět práce – digitální technologie 1
Informatika 2 2

Volitelné semináře

  • Dvouletý seminář informačních technologií ve 3. a 4. ročníku – zaměřený na rozvoj algoritmizace a prohloubení znalostí v oblasti informačních technologií, dvou a tří hodinový
  • Jednoletý seminář ve 4. ročníku – zaměřený na rozvoj algoritmizace a prohloubení znalostí v oblasti informačních technologií, dvou hodinový

Nahoru

Obsah studia Informatiky
  • Základy hardware
  • Software a operační systémy
  • Textové editory – Word, Word 365
  • Tabulkové procesory – Excel, Excel 365
  • Prezentace – Power Point, Power Point 365, Prezi
  • Vektorová grafika a základy animace – Zoner callisto, Corel draw
  • Bitmapová grafika a základy fotografování- ZonerPhoto studio, Corel PhotoPaint, Gimp
  • 3D grafika – CAD, SketchUp, 3D Tisk
  • Střih videa – Pinacle studio
  • Tvorba www – HTML, CSS, redakční systémy, PS PAD
  • Databáze – Excel, Access, SQL
  • Algoritmizace – Microbit, Code.org
  • Algoritmizace – C++, Visual Basic, Visual Studiu

Nahoru

Doporučená literatura

Příprava k maturitě

Odborné časopisy

Soutěže, projekty, besedy, exkurze

Matematická olympiáda P – programování

Matematická olympiáda kategorie Programování

Školní soutěž v programování

Hledáme (talentované) zájemce o programování, aby navázali na své předchůdce, kteří úspěšně reprezentovali naši školu na krajské i celostátní úrovni. Vyzkoušejte své programátorské dovednosti na úloze SUDO_KUKON_TROLL

Zadání: napište program, který kontroluje naplnění tabulky SUDOKU.

  • navrhněte způsob zadání tabulky SUDOKU(i neúplné) z klávesnice
  • pro zadanou oblast (podčtverce 3×3, řádek nebo sloupec) zkontroluje, zda neobsahuje chybu (2 stejné hodnoty, nepovolená hodnota)
  • pro zadanou oblast (podčtverce 3×3, řádek nebo sloupec) vypíše chybějící hodnoty
  • vypíše všechny pozice v tabulce, kam lze dopsat zadané číslo

Do výsledkové listiny budou zahrnuti všichni, kdo vyřeší alespoň dva ze zadaných úkolů

Termín odevzdání: 20.12.2010

Své řešení v libovolném programovacím jazyce odevzdejte kterémukoliv učiteli informatiky. Jako řešení je nutno odevzdat spustitelnou verzi programu + výpis zdrojového kódu.

Historická poznámka: Ani SUDOKU neuniklo pozornosti českého všeuměla Járy Cimrmana. Podobně jako v jiných případech ovšem neuspěl se svým návrhem na přejmenování tohoto rébusu na LICHOKU, a to přesto, že počet řádků i sloupců i celkocý počet polí v tabulce je skutečně LICHÝ,a ne SUDÝ.

©Svetlik 09_2010

Užitečné odkazy
1. Office 365
2. Matematická olympiáda kategorie Programování
3. Tvorba www – jakpsatweb
4. Tvorba www – webtvorba
5. Wikipedia
6. Czech computer
7. Základy programování – Linux soft
8. Prezi.com – prezentace online
9. Weebly.com – tvorba webových stránek, redakční systém
10. Code.org – základy algoritmizace, blokové programování
11. Microbit.org – základy algoritmizace, blokové programování s mikrobitem
12. Microbit.org – základy algoritmizace, blokové programování s mikrobitem
13. Microbiti.cz- základy algoritmizace, programování s mikrobitem
14. Microla.cz – základy algoritmizace, programování s mikrobitem
15. Visualstudio.microsoft.com – stažení Visual studia community veresion, algoritmizace
16. Veer.tv – práce s fotografiemi a videi 360°
17. DaVinci Resolve – střih videa

Nahoru

Aktuality

Informace pro přijaté žáky na Gymnázium Hranice ve školním roce 2020/2021.

[3.07.2020]

Ředitel školy sděluje nově přijatým žákům do 1. ročníku nižšího stupně víceletého gymnázia (třída V1.A) a do 1. ročníku čtyřletého gymnázia (třída 1.A), že po provedení volby druhého cizího jazyka a po vyhodnocení této volby … pokračovat »

Provoz kanceláře školy

[30.06.2020]

Provoz kanceláře školy pro veřejnost v období hlavních prázdnin (1. 7. 2020 – 31. 8. 2020)  pondělí    8. 00  –  11. 00 hod. středa      8. 00  –  11. 00 hod.  PhDr. Radovan Langer

Úspěchy žáků gymnázia ve výtvarných soutěžích v roce 2020

[25.06.2020]

Zuzana Witoszova, 3.A – duben 2020 „Kouzlo jara“, 1. místo Zuzana Witoszova, 3.A – červen 2020 „SopkoMánie“, probíhá hlasování „Hranice očima dětí“, kategorie 8. – 9. třída 1. místo: Josef Kývala, V2.A 2. místo: Alžběta … pokračovat »

Zvýšení ceny obědů

[14.05.2020]

Oznámení pro žáky a rodiče oznamujeme Vám, že Školní jídelna, tř. 1. máje 358, Hranice zvyšuje od 1. 6. 2020 ceny obědů takto: žáci 11 – 14 let                             26,- Kč žáci 15 let a více                          … pokračovat »