Kód a název oboru vzdělání: 79-41-K/41 Čtyřleté studium
Zaměření: všeobecné
Délka a forma studia: 4 roky, denní studium
Stupeň vzdělání: střední vzdělání s maturitní zkouškou
Platnost ŠVP: od 1. září 2022
Čtyřleté studium je určeno pro absolventy 9. třídy základní školy.
Přijetí ke studiu
O přijetí ke studiu rozhoduje ředitel školy na základě výsledků uchazečů v přijímacím řízení – hodnocení prospěchu v příslušných ročnících základní školy, výsledky jednotně zadávaných písemných testů z českého jazyka a literatury a matematiky.
Kritéria přijímacího řízení pro daný školní rok stanoví ředitel školy v souladu s platnou legislativou do 31. ledna příslušného roku.
Přihlášky ke studiu podávají uchazeči nebo jejich zákonní zástupci do 20. února elektronicky přes systém DIPSY.
Charakteristika studia
Studium na Gymnáziu Hranice má povahu všeobecného studia. Žáci si podle svého zájmu a své budoucí profesionální orientace v posledních dvou letech studia vybírají studijní zaměření z nabídky: přírodovědné, technické, humanitní, všeobecné. V posledním roce studia tvoří volitelné předměty v rámci uvedených zaměření více než 30 % vyučovacích hodin týdně. Další profilace žáků je umožněna volbou nepovinných předmětů podle jejich zájmů.
Škola zabezpečuje výuku celkem 4 cizích jazyků – anglický, německý, španělský a francouzský (podle zájmu žáků). Prvním cizím jazykem je anglický jazyk. Druhý cizí jazyk žák vybírá z francouzského, německého a španělského jazyka. Není nutno pokračovat v jazyku, který se žáci učili na ZŠ. Je možno začít s novým druhým cizím jazykem od začátku a taktéž se dostat na úroveň B1/B2 dle SERR.
Žáci školy mohou rozvíjet své schopnosti a dovednosti v nepovinných předmětech (konverzační kluby v AJ, NJ). V průběhu studia mohou žáci složit mezinárodní zkoušku FIRST z anglického jazyka, Zertifikat Deutsch z německého jazyka nebo DELF z francouzského jazyka.
Během studia absolvují žáci lyžařský výcvikový kurz (1. ročník) a sportovně turistický kurz (3. ročník). Absolvují odborné exkurze v rámci vyučovacích předmětů, účastní se i poznávacích pobytů v zahraničí.
Hranické gymnázium vychovává sebevědomé mladé lidi připravené na maturitu a vysokoškolské studium. Absolvent naší školy umí kriticky myslet, pracovat samostatně i v týmu, je komunikativní, dokáže formulovat své myšlenky a nebojí se říct svůj názor. Domluví se dvěma světovými jazyky a ovládá výpočetní techniku. Zná základy přírodních a společenských věd, má rozvinutou finanční gramotnost, estetické cítění a řídí se zásadami zdravého životního stylu. Dovede identifikovat své silné stránky a má konkrétní představu o budoucí profesní kariéře. Má jasně nastavené cíle a je připraven pro jejich splnění usilovně a systematicky pracovat.
Vzdělání pro budoucnost, vzdělání na míru, vzdělání v bezpečném a přátelském prostředí
Na našem gymnáziu systematicky modernizujeme nejen budovu školy, ale především samotné vzdělávání. Věříme, že škola má být místem, kde se žáci chtějí učit – a my jim v tom vytváříme ty nejlepší podmínky.
V rámci dlouhodobé modernizace školy jsme zrekonstruovali odborné učebny a laboratoře, obnovili sociální zařízení, zateplili přístavbu, vybudovali přednáškový sál, proměnili učebny i chodby. Připravujeme venkovní sportoviště, jazykové laboratoře a novou učebnu informatiky.
Ještě důležitější jsou pro nás však změny ve výuce. Zahájili jsme vlastní inovativní vzdělávací koncept „Chci se učit“, který staví na formativním hodnocení, práci s cíli učení, důkazech o učení a portfoliích žáků. Vyučování je aktivní, smysluplné, propojené s reálným světem. Usilujeme o přátelské prostředí, ve kterém má každý žák prostor růst.
Podporujeme talentované a nadané studenty prostřednictvím speciálního rozvojového programu. Jsme aktivním členem Unie škol inovativních (UŠI) a zapojujeme se do řady projektů na národní i mezinárodní úrovni (např. Erasmus+, DOFE).
Unikátní je náš projekt Týmová inovační výzva, díky kterému se do života školy aktivně zapojily desítky studentů v rámci více než 15 různorodých týmů – od školního parlamentu, přes mediální a charitativní tým až po kapelu, Ekotým, mentoring či fundraising. Studenti přicházejí s vlastními nápady a sami je realizují – například rekonstrukci studovny nebo budování nahrávacího studia.
Naši školu společně měníme. A měníme i to, co znamená učit se s radostí, odpovědností a výhledem do budoucnosti.
